söndag 27 maj 2012

Rör mig inte!


Boken jag läste ut senast. Ska försöka fixa några tidsinställda recensioner. har några på lager;)

Rör mig inte! (inbunden)Titel: Rör mig inte!
Original titel: Shatter me
Författare: Tahereh Mafi
Språk: svenska
Översättare: Carina Jansson
Utkommen: 2012-04-02
Förlag: B Walhströms
Sidor: 303

Handling
Ingen vet varför Juliettes beröring är dödlig. Och så länge hon sitter inlåst och inte kan skada någon är det ingen som bryr sig om det heller. Världen har för fullt upp med att falla sönder för att ha tid med en 17-årig, trasig och inbunden tjej. Svält och sjukdomar decimerar befolkningen, fåglarna flyger inte längre och molnen har fel färg.
Återetablissemanget sa att bara de kunde ställa saker till rätta igen, och de låste in Juliette i en cell. Nu har så många människor dött att de överlevande viskar om krig. Och Återetablissemanget ändrar sig. Kanske är Juliette mer än en pinad själ i en giftig kropp. Kanske är hon precis vad de behöver just nu.
Juliette tvingas välja: bli ett vapen i Återetablissemangets tjänst. Eller slåss mot dem.

Recension
Hade enorma förväntningar på den innan jag läste den. Den levde upp till dem delvis.

När jag läst några kapitel i boken kände jag att jag inte borde haft så höga förväntningar.  Den var väl ok, samtidigt som jag var nyfiken på det mesta i boken. Vem  är Juliette egentligen? Vad hade Adam för roll i det hela? Hur såg framtiden ut? Och så vidare. Ville få reda på svaren, så jag läste vidare. Vilket jag var glad att jag gjorde. Den blev mycket bättre ungefär efter halva boken. Vill inte spoila för mycket så skriver inte så mycket om det, men den blev bättre i alla fall.

Något som var väldigt speciellt med boken var hur den var skriver. Var väldigt annorlunda och gillade när en del rader var överstrukna.

Boken var i jag-form och "jag" var då Juliette. Jag kände mig bekväm att läsa ur hennes perspektiv hela tiden och gillade hur hon beskrev och tänkte på en del saker.

Jag hoppas det kommer en fortsättning för det känns som att den slutat väldigt öppet. Vissa saker fick man inte reda på som jag hoppats på...

Karaktärer
Juliette
Man kan säga att jag såg Juliette på tre olika sätt. Ett innan jag läste boken, ett annat när jag började på boken och i slutet när hon hade förändrats en del. Hon var inte alls som jag trodde. Men det betyder inte att det är något negativt för det. I början var hon väldigt inne i sig själv eller vad man nu ska säga. Efter alla år av att vara utfryst hade hon blivit van vid det. Så hon skrek inte eller så när hon blev slagen o.s.v. Hon var van vid att känna smärta. I slutet av boken blev hon mer öppen och visade sina känslor. Och blev dessutom gladare. Och även insåg hon att hon inte behövde ge vika utan hon kunde slåss.

Adam
Ännu en kille man kan sitta och flin åt för att han är så mys när man läser och han dyker upp. Fast han är ändå inte min favorit.

Kenji
Älskar honom! Han är ju bara för härlig ibland. Samtidigt som man bara vill skjuta en kulan genom honom (som Adam ville göra några gånger).

Titel
Passar boken väldigt bra. Även överstrykningen är perfekt. Hon vill bli rörd, men ändå inte. Om någon rör henne blir person skadat, men ändå vill hon bli rörd för inte har rört henne på så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar