måndag 30 juli 2012

Törst

Läser om boken för andra gången och älskar verkligen serien!



Törst (häftad)Titel:  Törst
Original titel: Vampire Academy
Författare:  Richelle Mead
Serie: Vampire Academy
Språk: svenska
Översättare: Torun Lidfeldt Bager
Utkommen: 2009-08-10
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 336
Del: 1

Handling
S:t Vladimirs skola är inte en vanlig internatskola. Den är ensligt belägen i Montana och alla elever är mer eller mindre vampyrer. Rose Hathaway är halvvampyr, en dhampir. Hennes uppgift är att vara livvakt åt sin bästa vän, den jämnåriga vampyrprinsessan Lissa. Och det behövs. Lissa har nämligen en väldigt unik förmåga som många vill dra fördel av. Eller döda henne för.
Men en hel del är också precis som på vilken skola som helst: vilda fester, intriger, svaller, svartsjuka och kärlek finns också bland vampyrtonåringar.

Recension
Åh, vad jag älskar den! Det kändes så härligt att få läsa om den. Jag såg den på ett helt annat sätt. Speciellt när Rose var med Dimitri och när Lissa var med Christian. Av någon anledning fastnade jag vid "kärleksscenerna"(det var inte alltid kärlek inblandat, men ändå). Känns så härligt att få återuppleva början av deras kärlek. Kan inte låta bli att le när jag läser om dem. Båda paren är perfekta!

Karaktärer
Rose
Tycker om henne väldigt mycket. Hon är ingen mesig tjej som springer till sin kille för att hon fått lite problem. Hon är ju jättecool. Kan inte komma på något negativt med henne. Till och med hennes kaxighet gillar jag. Passar jättebra på henne och gillar att hon säger vad hon tycker.

Dimitri
Dimitri… *drömmer sig bort*. Tror han är min favoritkillkaraktär från någon bok. Älskar allt med honom. Han och Rose är ett så perfekt par. Tänk att få byta plats med henne...

Bokomslag
Älskar rosorna som klättrar runt om boken. Ansiktet är jag inte lika förtjust i. Som jag nämnt tidigare så gillar jag inte människor på böcker så mycket. Men den röda färgen passar bra till titeln.

Titel
Väldigt konstigt översättning. Fast tycker ändå inte om att boken har samma namn som serien. Tycker det blir lite konstigt...

Betyg 10/10

1 kommentar:

  1. Hej, mitt namn är Kajsa Högdahl och jag skriver på uppdrag av B. Wahlströms bokförlag. Jag har läst din blogg och ser att du recenserat Den vita katten ur Holly Blacks bokserie Berörarna. Den andra delen i serien Den röda handsken har just kommit ut och jag tror att det är en bok som du skulle vara intresserad av att läsa. Jag skulle därför vilja skicka ett recensionsexemplar till dig. Om du är intresserad av detta får du gärna skicka din adress så snart som möjligt, så skickar vi boken till dig.

    Bästa hälsningar
    Kajsa Högdahl
    kajsa.hogdahl@medieinstitutet.se

    SvaraRadera