söndag 28 oktober 2012

Tretton skäl varför


Tretton skäl varför (häftad)Titel: Tretton skäl varför
Original titel: Thirteen reasons way
Författare: Jay Asher
Språk: svenska
Översättare: Ulrika Junker
Utkommen: 2010-09-09
Förlag: Bokförlaget Langenskiöld
Sidor: 302

Handling
Hoppas ni är beredda, för jag tänker berätta mitt livs historia. Närmare bestämt varför mitt liv tog slut. Och om du lyssnar på de här banden så är du en av orsakerna till det. 

Hanna Baker var både snygg och populär. Och ändå tog hon sitt liv. I den här omskakande boken får vi veta de tretton bakomliggande orsakerna. Den här debutromanen har fått stor uppmärksamhet och har legat på mängder av topplistor och fått flera utmärkelser i USA. Nu kommer den äntligen på svenska, och jag lovar att du har fällt en eller annan tår när du läst ut den. Tretton skäl varför blir garanterat en av årets största snackisar. Läs den!

Recension
Det var ganska förvirrande emellanåt och det gällde att hänga med och ha koll på namnen eftersom de kunde dyka upp igen. Något som jag inte lyckades så bra med. Det gällde även att hänga med när det var ur Hannahs perspektiv och Clays. Hände några gånger att jag fick gå tillbaka lite för att jag inte hängt med.

Idén är grymt bra och älskar den. Som sagt sticker den verkligen ut ur mängden.

Karaktärer
Hannah
För mig var hon två personer. Den ena Hannah på bion med Clay och en helt annan Hannahs röst i kassettbanden.

Clay
Jag fick egentligen inte särskilt stor uppfattning vem han var egentligen. Skulle vilja att man fick veta mer om honom.

Bokomslag
Det finns de som prickar in omslagen perfekt och andra som misslyckas totalt. Den här boken tillhör tyvärr den sistnämnda.

Betyg 6.5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar