onsdag 5 december 2012

Da Vinci-koden


Da Vinci-koden (kartonnage)Titel: Da Vinci-koden
Original titel: The Da Vinci Code
Författare: Dan Brown
Språk: svenska
Översättare: Ola Klingberg
Utkommen: 2009-10-26
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Sidor: 502
Del: 1

Handling
Konsthistorikern och symbolikexperten Robert Langdon befinner sig i Paris för att hålla en föreläsning när han väcks av ett viktigt telefonsamtal. Den åldrade intendenten på Louvren har blivit brutalt mördad inne på museet, och ett märkligt chiffer har hittats intill hans kropp. Langdon kallas till platsen för att hjälpa till att lösa gåtan, ovetandes att polisen också håller honom för misstänkt till dådet.
Medan Langdon och den franska polisens kryptograf, Sophie Neveu, söker avtäcka det gåtfulla meddelandet finner de ledtrådar gömda i Leonardo da Vincis verk --ledtrådar som är synliga men samtidigt skickligt förklädda av konstnären.
En koppling till den mördade intendenten stärks när det avslöjas att han tillhört Prieuré de Sion -- det sekreta sällskap som innehållit medlemmar som Newton, Botticelli, Viktor Hugo och da Vinci. Langdon misstänker nu att de är en fantastisk historisk hemlighet på spåren, en hemlighet som genom århundradena bevisats var lika upplysande som farlig. Ifall det labyrintiska pusslet inte hinner dechiffreras i tid går en explosiv forntida sanning i graven.
En rasande kapplöpning vidtar. 

Recension
Wow. Helt över mina förväntningar. Trodde inte jag skulle gilla den så mycket. Ett mästerverk!

Vad som mest förvånar mig är att all fakta i boken är sann. Vetgirig som jag är, sög jag till mig alla kunskap samtidigt som jag njöt av spänning och hur bra skriven den är. Till skillnad från Alla Själars natt som jag ibland satt som en idiot och inte fattade någonting så förstod jag vad de pratade om i Da Vinci-koden. Saker och ting blev förklarade och allt flöt på så fint.

Att försöka lösa koderna kändes ju omöjligt för mig. Inte bara för att det är helt över min nivå, jag saknar även massor med kunskap. Därför blev jag stolt över mig själv när jag förstod innan Langdon gjorde det. Det fick mig att känna mig smart och vilja veta mer. Kunna mer.

Jag lärde mig så mycket nytt och mina åsikter stärkes efter jag läst boken

Karaktärer
Langdon
Jag tänker på professor Layton så fort jag läser Langdon. Riktigt smart som kan lösa svåra gåtor. Plus att han är lite av en gentleman och vill hjälpa andra.

Sophie
Tjejen som pushar på och vill göra sitt bästa. Snäll, men stark och har sin åsikt.

Bokomslag
Har aldrig tittat närmare på det egentligen. Men efter jah läst ut boken tog jag mig en titt och såg att omslaget berättar på ett gåtfullt sätt om ledtrådarna till och fakta om Graal.

Betyg 9.5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar