måndag 4 februari 2013

Chanslös

Chanslös (inbunden)Titel: Chanslös
Original titel: Chanceless
Författare: Gail Carriger
Serie: Parasollprotektoratet
Språk: svenska
Översättare: Lena Karlin
Utkommen: 2012-10-01
Förlag: Styxx fantasy
Sidor: 375
Del: 2
Tidigare böcker i samma serie: Själlös

Handling
Aleixa Tarabotti, numera Lady Maccon, har varit gift i tre månader och försöker som bäst anpassa sig till sitt nya liv som fru till alfan i Londons varulvsflock. Storbritanniens Varulvsregemente har just återvänt från utlandet, och tältar nu på gräsmattan utanför Woolsey Castle till Alexias förtret. Samtidigt som regementet återvänt har en märklig 'farsot' spridit sig i London: vampyrer och varulvar i området har förlorat sina övernaturliga förmågor och spöken har plötsligt försvunnit.

Recension
Jag hade hoppats på att det skulle hände mer än det gjorde, men karaktärerna och humorn lyckades rädda boken, så det inte blev en besvikelse trots allt. Tempot var lagom även om det var lite brist på händelser emellanåt och det var inte i slutet som det verkligen hände massor med saker och alla frågetecken besvarades.

De sista sidorna blev en riktig överraskning för mig och jag satt med väldigt blandade känslor tills jag insåg att jag inte skulle få veta mer förrän nästa bok. Väntar nu med spänning på fortsättning och planerar att under väntat läsa mangan också.

Jag brukar inte vara den som är så jätteuppmärksam och lägger märke till ologiska saker, men i den här boken hittade jag nog ett par ologiska händelser. Te.x hur kunde Alexia klappa Conall när han var i vargform? Borde han inte förvandlats till människa då?


Betyg 8/10


handlingochbildkälla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar