fredag 1 februari 2013

Själlös

Själlös (inbunden)Titel: Själlös
Original titel: Soulless
Författare: Gail Carriger
Serie: Parasollprotektoratet
Språk: svenska
Översättare: Lena Karlin
Utkommen: 2012-04-20
Förlag: Styxx fantasy
Sidor: 364
Del: 1

Handling
Att vara Alexia Tarabotti i det viktorianska London är inte det lättaste. För det första har hon ingen själ. För det andra är hon redan tjugofem år och fortfarande ungmö ett faktum som inte blir bättre av att hon är rejält kurvig, frispråkig och värst av allt halv italienska. Men detta är bara början på Alexias problem. Döda vampyrer, alldeles för stiliga varulvar och hemliga sällskap är snart vardagsmat och frågorna hopar sig: Är hennes själlösa förmågor verkligen en tillgång? Vem är fienden egentligen? Och viktigast av allt: Finns det te?

Recension
Viktorianska London fylld med vampyrer, varulvar och en själlös! Vad mer kan man begära?

När jag läste mangan som var baserad på den här boken tänkte jag att jag bara skulle läsa mangaserien. Men eftersom mangan var så bra, så ville jag även läsa boken. Och jag kan säga att Själlös är minst lika bra som mangan och jag hade inget emot att få läsa hela historien igen. Men denna gång mer ifyllt och mycket mer förklaringar.

Har nu tillslut en bok som jag jag kan kalla för min favoritbok. Hoppas nu på att fortsättningen också ska vara lika bra.

Karaktärer
Karaktärerna känns så levande och jag vill nästan krama Alexia för att hon är som hon är, inte som alla andra.

Betyg 10/10


handlingochbildkälla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar