fredag 15 juni 2012

Monstrets dotter

Boken jag läst ut senast! Vill varna för att det kan finnas små spoilers. Är det större spoilers har jag skrivit de innan.


De utvalda : monstrets dotter (kartonnage)Titel: Monstrets dotter
Original titel: Fire
Författare: Kristin Cashore
Serie: De utvalda
Språk: svenska
Översättare: Carina Jansson
Utkommen: 2012-05-14
Förlag: Bokförlaget Semic
Sidor: 512
Del: 2
Tidigare böcker i samma serie: Tankeläsaren

Handling
Sjuttonåriga Flamma kan läsa människors sinnen och styra deras vilja. Hela hennes väsen är förföriskt, men folk minns hennes elake döde far och undrar om dottern är likadan. Flamma vill bevisa att hon inte alls är som sin far. Med hjälp av sina krafter försöker hon avstyra ett hotande krig. Hon börjar inse den fulla vidden av sin styrka och den skrämmer henne. Kommer hon att bli ett lika fruktansvärt monster som hennes far var, eller kan hon använda sin förmåga till att göra gott?

Recension
När jag fick reda på att det skulle komma en fortsättning efter Tankeläsaren blev jag jätteglad. Jag blev däremot mindre glad när jag läste att den inte kommer handla om Katsa och Po. "Ok, men jag kan ju lika gärna läsa den ändå. Den är nog bra." Jag trodde den skulle vara helt annorlunda jämfört med Tankeläsaren (ja, jag kommer nog jämföra Monstrets dotter mycket med Tankeläsaren), men det kändes som om Kristin hade använt samma mall till båda böcker. Jag skulle säkert kunna para ihop massor med karaktärer från de båda böckerna.

Katsa - Flamma
Po - Brigan
Raffin - Archer
Bitterblue - Hanna

Bara för att nämna några personer. Det handlar om en tjej som har övernaturliga krafter(gåvor) och alla håller sig borta från henne. Tillslut finner de något gott i det de gör och får sin "drömprins"! Jag störde mig på det genom hela boken, men för att gå till det positiva också. Den var bar skriven och storyn är bra. Tyvärr så var den lite seg i början och det kändes inte riktigt som att det handlade om någonting speciellt. Senare blev boken bättre och mer spännande. Det var i slutet som jag inte kände för att lägga ifrån mig boken. Bara i vid ett tillfälle *SPOILERS* när jag väntat jättelänge på att Flamma och Brigan ska visa sina romantiska känslor för varandra genom kanske en kyss eller något. När Brigan kommer hem igen och Flamma kastar sig i hans famnar sitter jag där och väntar att hon ska kyssa honom när det helt plötsligt står något i stil med "…sa hon mellan kyssarna." What?! Tänkte jag och la ifrån mig boken. Gick det inte lite väl fort fram där? Från att bara vara vänner till att stå och hångla inför alla. Störde mig på det och tyckte det förstörde boken lite. Hade verkligen sett fram emot det och så förstördes det genom att det gick för fort och man inte hängde med riktigt. *SLUT PÅ SPOILERS*

Karaktärer
Flamma
Jag satt och jämförde Flamma med Katsa genom nästan hela boken, eftersom jag tyckte att det var väldigt lika. Dock kan jag säga att jag gillar Katsa MYCKET mer. Ibland förstod jag mig inte på Flamma *SPOILERS* hon bara helt plötsligt började gråta, skrika eller  något annat. Förstod inte varför och tyckte hon var lite för mycket ibland. *SLUT PÅ SPOILERS* Måste också bara få säga att för en gångs skull tycker jag den svenska översättningen är bättre än originalet. Trodde Flamma hette Flame eller något i den stilen på engelska, men tydligen heter hon Fire! Tycker inte alls det låter bra. Är glad att det inte översattes till Eld. Det hade inte låtit bra...

Archer
Han påminde mig då om Raffin, men även här gillar jag Raffin mer. Archer och Flamma skulle föreställa bästa kompis/lite älskare, men det kändes som att Archer var sur på Flamma i hela boken på grund av antingen det ena eller det andra. Ibland tyckte jag att han borde låta Flamma va och låta henne bestämma.

Brigan
Helt ärligt så gillade jag honom inte alls i början. Trodde han skulle vara en jobbig karaktär, men sedan förvandlades han till en mysig person.

Bokomslag
Det påminner om Tankeläsarens bokomslag, men i detta fall tycker jag det är bra. När det är böcker i samma serie tycker jag om att man ser att de är samma serie. Det är snyggt och som Tankeläsarens omslag, lite mäktigt.

Titel
Inte världens bästa, men passar till boken.

Betyg 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar